Vaak kun je het achteraf goed herleiden, maar hoe zorg je ervoor dat jij als leidinggevende oplettend bent en in een vroegtijdig stadium al actie kunt ondernemen? Want hoe eerder je er bij bent en het gesprek aangaat door het herkennen van signalen, hoe groter ook de kans is dat je de collega nog kan helpen en mogelijk zelfs langdurig verzuim kunt voorkomen.
Hoe herken je stress bij collega’s?
Er zijn enorm veel signalen die aangeven dat een collega niet goed in zijn of haar vel zit of stress ervaart. Denk hierbij zowel aan fysieke klachten zoals buik of hoofdpijn. Deze kunnen ook een andere onderliggende oorzaak hebben. En daarom heeft een medewerker het wellicht zelf ook niet altijd door. Of juist wel, maar vind hij of zij het lastig dit met je te bespreken. Daarom is het goed dat jij als leidinggevende één of een combinatie van de volgende signalen herkent:
- Een plotselinge verandering van humeur of zelfs somberheid. Denk aan de collega die bijna altijd optimistisch of vrolijk is en dat plotseling veel minder is.
- Concentratieproblemen, vergeetachtigheid of rusteloosheid. Doordat de collega teveel aan zijn of haar hoofd heeft, kan deze moeilijk de aandacht bij zijn of haar werk houden. Daardoor vergeet je collega opeens veel en maakt deze plotseling meer fouten. Bij rusteloosheid zie je dat je collega juist met van alles en nog wat bezig is en oppakt, maar nauwelijks niets afmaakt. Zelfs de meeste simpele eenvoudig dingen niet. Herken je dit niet, dan zie je het wellicht wel aan de…
- Lagere productiviteit. Een werknemer met stress is bewezen minder productief. Valt dit op, kijk dan ook eens of je ook een van de andere signalen herkent!
- Minder plezier in werk, meer conflicten en irritaties. De collega lijkt minder plezier in zijn of haar werk te hebben en is minder snel enthousiast of zelfs negatief over dingen.
- Collega is vaker emotioneel, negatief, cynisch, geïrriteerd, boos, verdrietig of heeft plotselinge stemmingswisselingen.
- Fysieke gezondheidsklachten zoals vermoeidheid, rugpijn, buikklachten, hoofdpijn, etc. Of juist klachten die je moeilijk kan herleiden. Meldt je collega zich ook steeds vaker ziek? Dan kan het maar zo eens meer zijn. Wist je trouwens dat? De artsen van LifeCheck naast het bespreken van dergelijke (vage) fysieke klachten, ook de persoonlijke situatie bespreken? Juist omdat wij weten dat er mogelijk meer achter kan zitten. Als dat inderdaad zo is adviseren ze ook een gesprek met onze professionele coaches aan.
Vind jij het moeilijk om een gesprek aan te gaan? Doe het wel!
Herken jij een van de bovenstaande signalen? Ga dan het gesprek aan. Neem hiervoor de tijd en stel de werknemer op zijn of haar gemak. Benoem de signalen die je ziet en vraag of hij of zij ze herkent. Durf door te vragen als je medewerker dat niet doet, want je kwetsbaar opstellen en erkennen dat er wellicht iets niet goed gaat is niet voor iedereen makkelijk. Geef ook aan dat de werknemer niet zijn of haar situatie hoeft te delen, bijvoorbeeld als het gaat om privézaken. Voor deze en werk gerelateerde onderwerpen kun je daarom ook verwijzen naar de vertrouwenspersoon of bedrijfsarts.
Hoe kan LifeCheck helpen?
Dat het niet goed gaat met de collega, hoeft niet te zeggen dat jij als leidinggevende verantwoordelijk bent voor de oplossing. Of je collega nou twijfelt over zijn of haar gezondheid, niet lekker in zijn of haar vel zit of te maken heeft met stress uit de privé of werksfeer, de professionele coaches en artsen van LifeCheck zijn gespecialiseerd in het voeren van deze moeilijke gesprekken en kunnen de werknemer stap voor stap helpen richting een oplossing. Als die er al is, want in sommige gevallen is alleen het kunnen bespreken van problemen met iemand die je begrijpt juist al genoeg. En hiermee help je niet alleen je collega, maar voorkom je wellicht ook langdurig (psychisch) verzuim.
Zorg voor een open cultuur
Het delen en erkennen dat het er iets niet goed gaat, is niet altijd makkelijk. Zorg daarom voor een open cultuur in je team. Bijvoorbeeld door tijdens 1 op 1 gesprekken (bila’s of teamoverleggen altijd eerst te vragen hoe het met collega’s gaat. Geef hierbij het goede voorbeeld door ook zelf te delen als je ergens zorgen over hebt die wellicht je werk beïnvloeden. Het creëert niet alleen begrip, maar zorgt ervoor dat ook anderen eerder geneigd zijn hun zorgen, twijfels of klachten te delen.
Bronnen:
https://www.arboned.nl/nieuws/in-gesprek-bij-ongezonde-werkstress
https://www.arboned.nl/nieuws/voorkom-uitvallen-door-stress-door-op-tijd-de-signalen-te-herkennen