Van voornemen naar resultaat, zo hou jij je doelen vol!

Waarom lukt het de ene persoon zo goed om nieuwe gewoonten eigen te maken en heeft de ander hier de grootste moeite mee?

Ieder jaar worden er weer talloze lijstjes met goede voornemens opgesteld, de kern voor een goed resultaat? Ken jezelf!

Wat, waarom en voor wie?

Om te beginnen is het heel belangrijk om stil te staan bij jouw voornemens. Maak je lijstje compleet en beantwoord vervolgens voor alle voornemens de volgende vragen:

  • Waarom wil je dit? 
  • Voor wie doe je dit?
  • Hoe ziet je leven eruit als je dit voornemen waarmaakt? 
  • Hoe voel jij je als je het gewenste resultaat wel of juist niet behaald?

Het beantwoorden van deze vragen helpt je om jouw drijfveren bloot te leggen. Het laat je zien of je voornemens ontstaan vanuit je eigen motivatie of om een ander een plezier te doen. Hoe meer je doelen stelt vanuit jezelf, hoe groter de kans op succes!

Wat maakt motivatie zo belangrijk?

Hoe dichter je bij jezelf blijft, hoe makkelijker het zal zijn om vol te houden. Het kost gemiddeld 66 dagen om een nieuwe gewoonte eigen te maken. Dit betekent dat je geen doelen kunt bereiken zonder toewijding. Hoe meer je een doel van buitenaf opgelegd hebt gekregen, hoe lastiger het is om vol te houden.  

Zelfreflectie en zelfinzicht vormen de sleutel tot succes. Hoe beter jij jezelf kent, hoe beter je tenslotte met uitdagingen en obstakels om kunt gaan. Je weet op welke momenten je geneigd bent om op te geven en wat jou motiveert om door te gaan. Wil jij de komende periode benutten om jezelf en jouw drijfveren nog beter te leren kennen? Lees dan onze blog over zelfreflectie nog eens door!

De beste manier om jouw voornemens op te stellen

Naast zelfkennis is de manier waarop je jouw doelen formuleert bepalend voor je succes. Als je nu al ziet dat je ambitieuze doelen hebt gesteld, knip deze dan op in stukjes.

Een voorbeeld:

Je wilt fit aan het nieuwe jaar beginnen. Je neemt jezelf voor om gezond te eten en zeker 4x per week naar de sportschool te gaan. Zo hoop je af te vallen en een strak lichaam te creëren.

Als je veel sport kan dit haalbaar zijn, maar gezien je voornemen is de kans groot dat je nu voor jouw gevoel te weinig beweegt. Bouw je doel dan ook op. Begin met één keer per week naar de sportschool in januari en februari. In maart bouw je op naar twee keer per week en in mei train je drie keer per week. Door rustig op te bouwen maak jij je een nieuwe gewoonte eigen en ben je in juli helemaal klaar voor je nieuwe sportritme. Lees hier het voorbeeld van Esmee ter inspiratie. 

Ook het LifeCheck Get Fit programma kan je op weg helpen richting een haalbaar trainingsschema dat echt bij je past.

Een tweede voorbeeld:

Je zit niet lekker in je vel en wil dat hier direct verandering in komt. Je besluit het roer volledig om te gooien en van nu af aan alleen te focussen op gezond eten, sporten en leuke dingen doen. Fantastisch, maar niet altijd makkelijk. 

Ga eerst het gesprek aan met een LifeCheck coach. Waar loop je tegenaan? Hoe zou jouw leven er idealiter uitzien? Wat heb je nodig om hier te kunnen komen? Onder begeleiding van je coach werk jij stapje voor stapje aan het ontwikkelen van een nieuwe levensstijl of streef je naar een betere gemoedstoestand. Zo creëer je gaandeweg een blijvend verschil, waarbij je naadloos overgaat van voornemen naar resultaat.

Durf om hulp te vragen! 

Samen wordt alles makkelijker. Heb je moeite om je aan je voornemens te houden maar merk je wel hoeveel voordeel het je zou kunnen opleveren? Vraag dan om hulp! Er is altijd een LifeCheck coach in de buurt om jou te adviseren en begeleiden. Van een coach om mentale uitdagingen aan te gaan tot een Get Fit Programma om letterlijk beter in je vel te komen. Van een budgetcoach die je weer financiële rust kan brengen tot een voedingscoach die een haalbaar voedingsschema op maat voor je maakt. Wij zorgen ervoor dat je altijd een steuntje in de rug hebt om jouw voornemens om te zetten in een blijvend resultaat.

Leidinggevende? Inspireer je medewerkers voor een vliegende start!

Hoewel goede voornemens bedoeld zijn als positieve boost, kunnen ze ook een negatief gevoel meebrengen als het mensen niet lukt om ze waar te maken. Als leidinggevende kun jij je medewerkers hierin helpen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een ‘goede voornemens challenge’ binnen het team? Laat medewerkers 1 of 2 goede voornemens ophangen op een centrale plek. Vanuit hier kunnen collega’s elkaar inspireren, motiveren en helpen om alle doelen waar te maken. 

Vergeet ook niet dat medewerkers gemakkelijk de hulp van LifeCheck in kunnen schakelen. Wijs hen de komende periode gerust een keertje extra op de mogelijkheid een gesprek aan te gaan met een coach, budgetcoach of voedingsdeskundige.

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accept Reject More options

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functional cookies are essential for the proper functioning of our website. They enable basic functions such as page navigation and access to secure areas. These cookies also store preferences like language settings. These cookies do not collect personal information and cannot be disabled.
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytical cookies help us understand how visitors use our website. We collect anonymized data about page interactions and navigation, allowing us to continuously improve our site.
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies are placed by domains other than this website. These cookies are used to track visitors across different websites. The purpose is to display relevant advertisements to the individual user. By allowing these cookies, you help us show you valuable content and offers.
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accept all Save